Acum cativa ani, intr-o primavara, vroiam si eu sa ma bucur de minunatii crini plantati in gradina in toamna anterioara. Si urma sa am un lan de crini. Bucuria mi-a fost de scurta durata pentru ca am zarit niste gandaci portocalii care lasau avizi gauri in frunze si tulpini. In cateva zile au lasat dezastru in urma. Apucasem sa dau cu insecticide insa dupa aceea a plouat si n-au mai avut efect. Asadar, pierderile au fost mari. Gandacul acesta se numeste Lilioceris lilii si consuma frunze, tulpini, boboci, flori. Si nu doar la crini ci la toate plantele din familia crinului. Daca va intalniti cu el, decimati-l! Culegeti gandacii manual inainte sa apuce sa se inmulteasca. In acel moment eu folosit Mospilan, insa puteti sa cereti ceva specific in farmaciile fitosanitare. Si trebuie sa va miscati repede, de cum ii vedeti.

Daca plantele sunt complet devalizate la suprafata, nu va ganditi ca bulbii au scapat. E valabil doar in teorie. Bulbii din pamant si-au consumat o parte din resurse cu inflorirea care nu mai are loc. In pamant sunt partial stafiditi, obositi. Ei si-ar fi revenit daca ar fi acumulat minerale noi prin cresterea de la suprafata solului. Dar la suprafata solului nu mai e mare lucru! Deci bulbii se degradeaza in pamant. Daca si crinii vostri sunt victimele unui atac, umblati la bulbi ca sa vedeti in ce stare sunt. Mutati-i intr-un soi de pepiniera, la ingrasat. Ii veti replanta la toamna in gradina. Salvati ce mai puteti salva, chiar acum.

Daca sunt soiuri rare si scumpe sigur nu vreti sa le pierdeti.

Foto: David (MK), Samuel King Jr 

